Postat pe 2 martie 2003 în Predici

Asa cum se intampla deseori in cazul lui Isus, la baza episodului ascultat astazi este un element de mica importanta,dar el este suficient pentru ca Isus sa porneasca de la el pentru a da o invatatura de mare importanta,care ne bucura inima foarte mult.

De aceasta data, ocazia banala este o mica incalcare pe care au savarsit-o apostolii sub ochii fariseilor, iar interventia lui Isus conduce spre evidentierea a ceea ce intr-adevar are importanta si anume ca, prin venirea lui Isus a patruns in lume o noutate a vietii careia de acum inainte trebuie sa i se dea maxima importanta si intreaga atentie.

Iata asadar ocazia : ” Fariseii tocmai posteau „,un fapt care era prescris de cutumele religioase ale timpului.In schimb, ucenicii lui Isus nu posteau.Acest lucru aparea in ochii fariseilor ca fiind un lucru foarte grav, nemaiauzit.Si indignati, s-au dus la Isus ca sa-l ia la intrebari : ” De ce nu postesc ucenicii tai ? „.

Desigur ca Isus ar fi putut gasi una din multiplele justificari comode : ucenicii nu faceau caz de asa ceva, sau le era foame, sau pe scurt comiteau o incalcare de mica importanta.In schimb, iata marea sa lovitura neprevazuta : ” Pot oare posti invitatii la nunta, atata timp cat mirele este cu ei ? „.Sigur ca nu.Nu ar avea nici un sens.Acesta este un motiv de sarbatoare, nu-si au loc fetele posace.

Cuvintele lui Isus trebuie intelese foarte bine.Practic Isus se prezinta pe sine insusi ca mire, iar pe ucenici ca prieteni ai mirelui.Aceste imagini erau bine cunoscute in lumea religioasa a Israelului.Deja in prima lectura am vazut ca Osea il prezenta pe Dumnezeu ca pe mirele poporului sau.De multe ori, profetii l-au descris pe Dumnezeu gata sa pregateasca pentru poporul sau un ospat bogat, un banchet, unde vor fi din abundenta hrana si bautura.Asadar, situatii de sarbatoare, de bucurie.

Este clar ca, daca Isus este mirele, nu se poate sa-ti pui cenusa pe cap : ucenicii trebuie sa sarbatoreasca impreuna cu el.Apoi, si Isus pare sa faca aluzie la timpul patimirii si mortii sale : ” Vor veni zile in care mirele va fi luat de la ei, si atunci vor posti si ei „.Aceasta zi va fi Vinerea Sfanta, Vinerea Crucii, si defapt de 2000 de ani noi, crestinii, postim in aceasta zi.

Dar cat de neatenti, cat de distrati erau acei farisei critici cu Domnul ! Pur si simplu ei nu si-au dat seama de realitatea noua, cea mai importamta dintre toate, realitatea care lua fiinta si crestea sub ochii lor.Preocupati de maruntele lor obserante :posturile, prescrierile referitoare la Sabat, spalarea mainilor si a farfuriilor, nu puteau sa-si dea seama ca prin venirea lui Isus lumea se schimba.

Un profund ganditor modern, Pierre Teilhard de Chardin, a scris : ” Faptul ca Isus a aparut o clipa pe pamant, intr-o regiune pierduta si nesemnificativa din punct de vedere istoric, nu impiedica ca el sa fie axa si piedica unei maturizari universale „.

Da, un jurul lui Isus a inceput sa se maturizeze ceva.Isus se prezinta ca infatisare a Tatalui, drept acela care comunica oamenilor iubirea sa, le propune legea solidaritatii fraterne, ii invita sa intre hotarat in imparatia sa.

Apostolii, care erau simpli pescari , dar cu picioarele pe pamant, priveau la Domnul cu mirare, fascinati de acele noutati, de acea rasturnare, si se angajau sa-l urmeze in viata si la moarte.

Fariseii nu. Nu vedeau si nici nu intelegeau. Ramaneau prizionierii micii lor lumi vechi.De aceea Isus le-a prezentat acele doua exemple, mici parabole, pentru a incerca sa-i ajuta sa-nteleaga.Dar fara a reusi nimic in acest sens.

O parabola vorbeste despre haina veche, care evident prin folosire se rupe si trebuie reparata.Daca avem la dispozitie numai un petec de stofa noua, tare, foarte rezistenta si pe acesta il coasem la haina veche, rupta, finalul il putem prevedea usor : acel petec va inchide o gaura, dar va sfarsi prin a rupe haina in jurul sau.Pe scurt, haina veche este prea inconsistenta si nu poate sustine petecul nou.

Cealalta parabola, la fel de scurta, vorbeste despre vinul nou si despre burduful vechi.Burduful vechi, din piele de capra, prin folosire isi pierde impermeabilitatea, iar vinul nou, plin de ferment si in fierbere, sfarsea prin a face sa explodeze burduful vechi si astfel era pierdut tot vinul.De aceea, noteaza Isus, pentru vinuri noi trebuie burdufuri noi.Pentru a accepta adevaruri noi despre om, despre Dumnezeu si despre lume, trebuie oameni capabili sa renunte la vechi si sa se reinnoiasca din interior.

Pe scurt, acei farisei legati de o lume trebuta si incapabili de reinnoire traiau alaturi de Isus, il vedeau, il ascultau, dar nu-l intelegeau.In schimb il intelegeu discipolii, acei pescari rudimentari di Galileea, care in simplitatea lor erau deschisi cuvantului lui Dumnezeu.

Invataturile lui Isus sunt valabile si pentru timpurile noaste, pentru noi.Nu vorbim atat despre acei ontemporani ai nostri care-l ignora pe Domnul si traiesc ca si cum Domnul n-ar exista.Dar oare printre noi crestinii, nu sunt destui care se comporta ca si fariseii de odinioara „Respecta exteioritatea legii si salveaza aparentele.Stau comod in crestinism , il considera un cod de obligatii care le da, in schimbul unor observante exterioare, siguranta ca sunt in ordine cu Dumnezeu.Sunt dintre acestia care traiesc asa ” Desigur.

Dar astazi multi au acceptat noutatea vietii adusa de Domnul, si ajuta in felel acesta ca lumea sa mearga mai bine.

Cunoastem cazul acelui jurnalist francez care a mers in Africa pentru a scrie despre lepra, apoi s-a-ntors, si-a parasit profesia si a devenit ” apostolul leprosilor „, asa cum il numim noi.Este vorba despre Raul Follereau.

Cunoastem o calugarita care cu multi ani in urma a mers misionara la Calcutta, si putea trai linistita si devota in conventul sau.Dar a vazur mizeria acelor nenorociti, ” paria „, care mureau pe trotoare si atunci si-a parasit congregatia, a pus bazele alteia pentru a se ocupa de cei parasiti : Maica Tereza de Calcutta, premiul Nobel pentru Pace si lista ar putea continua…

Acum suntem si noi invitati de Isus sa-l sarbatorim pe mire, sa fim in societate ca vinul nou care fermenteaza si sta incomod in burdufuri vechi.

Adaugă un comentariu

Poţi folosi aceste tag-uri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>