Postat pe 4 noiembrie 2010 în Articole

Fericirile, rostite de Cristos în Predica Sa de pe munte, sintetizează într-un mod sublim întreaga esenţă creştină. Ne putem gândi, fără să greşim, că acest mesaj al lui Cristos vine în completarea mesajului adresat de Dumnezeu Tatăl, poporului său, prin intermediul tablelor legii. De la Moise, trecând prin întregul Vechi Testament, şi ajungând la Cristos, în celebrul Său mesaj rostit pe munte se închide acest cerc al istoriei care reprezintă întreaga esenţă creştină. Dacă ar fi dispărut pentru totdeauna şi iremediabil tablele legii, mesajul lui Cristos ar putea să sintetizeze şi să reînnoiască mesajul patern al lui Dumnezeu către fiii săi. “Dumnezeu se descoperă, nu unei minţi ascuţite, ci unei inimi curate: ”fericiţi cei cu inima curată că aceia vor vedea pe Dumnezeu” ( Evanghelia după Matei cap. 5,vers. 8; – Prot. P. Socolov). Cristos îi numeşte fericiţi pe toţi cei aflaţi într-o stare marginală în această lume, pe cei care sunt: săraci cu duhul, plâng, sunt flămânzi sau însetaţi pentru dreptate, prigoniţi sau care vor fi ocărâţi, pe cei milostivi, blânzi sau curaţi cu inima. Lor şi numai lor le promite: mângâiere, împărăţia cerurilor, mântuire, moştenirea pământului, săturare sau că se vor chema copiii lui Dumnezeu (cf. Evanghelia după Matei, cap. 5, verss. 1-12). Dacă prin intermediul celor 10 porunci ale lui Dumnezeu, fiecare frază începe cu o negaţie de tipul: să nu furi, să nu ucizi, să nu faci fapte necurate, să nu mărturiseşti strâmb, etc., fericirile se adresează tocmai acelora care nu săvârşesc aceste fapte creând o simbioză perfectă între Vechiul şi Noul Legământ. Căci, după cum mărturiseşte Cristos, El nu a venit să anuleze Vechiul, reprezentat de tradiţia vetero-testamentară prin profeţii lui Dumnezeu, ci a venit să ”împlinească” şi să ”desăvârşească legea”. Mesajul lui Cristos nu anulează nimic din ce era scris, dar redefineşte această lege în punctele ei esenţiale. Acţiunea, în cele două ipostaze, se desfăşoară în acelaşi cadru. În Vechiul Testament, pe Muntele Sinai, Moise primeşte ”tablele legii” prin care Dumnezeu arată calea pe care trebuie să o urmeze poporul ales. La fel se întâmplă şi în Noul Testament, Cristos predică aceluiaşi popor, reprezentat de urmaşii celor care primesc mesajul lui Dumnezeu prin intermediul lui Moise, tot pe un munte în celebra Sa ”predica de pe munte”. ”În primul rând (…) se reflectă similaritatea dintre Decalog şi Fericiri. Atât poruncile cât şi Fericirile, ne-au fost date de Dumnezeu, prin urmare, acestea nu sunt construcţii ale raţiunii umane. După cum ştim de-a lungul secolelor, într-adevăr, din zorii istoriei umane, Dumnezeu a dat ceea ce noi numim revelaţie a rasei umane. Prin urmare, din două motive – pentru a ne dezvălui cine este El şi să ne dezvăluie ce vrea El. Atât Decalogul şi Fericirile sunt revelaţii divine a ceea ce vrea Dumnezeu” (Father John A. Hardon,  Beatitudes: The New Testament Decalogue, SJ Archives, 1998).

În ambele ipostaze apare Dumnezeu, în Vechiul Testament, Dumnezeu Tatăl, iar în Noul Testament, Dumnezeu Fiul. Ambele persoane dumnezeieşti fac primul pas. Tatăl defineşte cadrul legal în care trebuie să se desfăşoare acţiunea (…) venind în întâmpinarea poporului ales şi supunând atenţiei omului nişte norme imperative din care rezidă până în zilele noastre toate normele de drept instituite de om. Fiul vine în întâmpinarea celor cărora nu li se face dreptate şi li se încalcă drepturile instituite de Dumnezeu, numindu-i fericiţi. Mesajul Creatorului ca şi cel al Mântuitorului este unul în oglindă. Mesajul lui Cristos este în antiteză cu mesajul lui Dumnezeu Tatăl, dar nu îl subminează. Pe lângă asemănări există fără îndoială şi deosebiri. Pentru ai putea numi fericiţi (pe cei blânzi, prigoniţi, însetaţi pentru dreptate, etc.), trebuie să existe o lege la care Cristos să se raporteze. Fără această lege probabil că nu există fericiri, decât dacă omul nu ar fi căzut în păcatul primordial şi ar fi rămas în starea de graţie de la început. Dumnezeu a creat această lege şi l-a purtat pe ”poporul lui Israel” din robie până în ţara făgăduită. Cristos a găsit poporul în această ţară şi i-a predicat fericirile. Persoanele cărora li se adresează Cristos sunt prezente şi astăzi şi au fost prezente în toate societăţile până la El. Tocmai din acest motiv mesajul lui Cristos este, încă, actual. El se adresează mulţimilor prin intermediul celor 9 fericiri atătând calea inversă – “cei săraci cu duhul (vor dobândi) împărăţia cerurilor”. Discursul lui Cristos suferă unele modificări substanţiale, de la un mesaj care suporta ”obligaţii” la cel al ”fericirilor”, de la un mesaj legalist cu accente dogmatice la unul al încurajării celor care suferă şi sunt nedreptăţiţi. Aceasta este esenţa vieţii creştine, cel care suferă găseşte alinare şi este îndreptăţit să afle mântuirea. Într-un mesaj adresat Conferinţei Episcopale Franceze, Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea, vorbind despre fericire, spunea următoarele: ”Ea (referindu-se la Maria) aduce sărăcia din viaţa noastră în bogăţia şi puterea din planul lui Dumnezeu, fără a restricţiona libertatea şi responsabilitatea noastră” (Benedict al XVI-lea, Agenţia de ştiri Zenit, mesaj din 29 aprilie 2008 cu prilejul împlinirii a 150 de ani de la aniversarea apariţiei Sfintei Fecioare Maria, Bernadettei Soubirous). Suveranul Pontif s-a adresat tinerilor, în aceeaşi scrisoare, îndemnându-i să spună un ”da” sincer lui Dumnezeu ”aşa cum a făcut Maria pentru că acest „da”  este secretul fericirii autentice”, care deschide calea către această fericire (Ibidem). Să ne încredinţăm şi noi lui Dumnezeu prin intermediul Mariei, să spunem un ”da” sincer lui Dumnezeu care vine în întâmpinarea omului în toate momentele istoriei, pentru a ne număra printre cei cărora li se adresează acest mesaj al fericirii, implicând responsabilitatea noastră fără a restricţiona libertatea, dar îmbogăţindu-ne să aflăm calea ce duce la mântuire.

Marius Oanţă

11 comentarii la “Fericirile, sinteza vieţii creştine”

Pentru a schimba imaginea de la avatar, accesează site-ul gravatar.com.
  1. Corina spune:

    Oare noi intelegem ce inseamna cu adevarat fericirea? Oare putem intelege ca trebuie sa suferim pentru a ajunge sa fim fericiti? nu putini sunt cei care se intreaba: ‘Oare de ce mi se intampla tocmai mie acest lucru, oare Domnul chiar ma iubeste? de ce nu m-a ferit de aceasta suferinta?’ cu siguranta Domnul iubeste pe fiecare din noi, insa noi trebuie sa-i aratam ca suntem vrednici de iubirea Lui avand inimile curate.

    Felicitari Marius pentru articol!

  2. ionel spune:

    Felicitari, Marius!
    Intr-adevar, un articol foarte frumos!

  3. mmary spune:

    In Galateni,cap.5,versetul 14 scrie:

    „Caci toata Legea se cuprinde intr-o singura porunca:”Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti”.

    Eu cred ca acele „obligatii”,asa cum le numesti tu,au fost date tocmai pentru a invata ce inseamna a ne iubi aproapele…Apoi , in Noul Testament, a venit Isus si ne-a aratat prin exemplul Sau viu cum trebuie sa ne iubim aproapele, care e Calea pe care trebuie sa o urmam descoperindu-ne un lucru uimitor:

    „fericirile” le intalnim in suferinta !

    „Să ne încredinţăm şi noi lui Dumnezeu prin intermediul Mariei, să spunem un ”da” sincer lui Dumnezeu care vine în întâmpinarea omului în toate momentele istoriei, pentru a ne număra printre cei cărora li se adresează acest mesaj al fericirii, implicând responsabilitatea noastră fără a restricţiona libertatea, dar îmbogăţindu-ne să aflăm calea ce duce la mântuire.”

    Asa e, ne-a „imbogatit” cu Patimile Sale pentru a ne darui „acest mesaj al fericirii” care straluceste si se implineste in Iubire si Suferinta!…sau , mai ales in :

    Iubire in Suferinta!

    Dumnezeu sa te binecuvanteze cu Iubirea , Pacea si Indurarea Sa!

  4. Pr. Maricel spune:

    Singurul care implineste in mod perfect „fericirile” este Isus Cristos. Daca privim cu atentie observam ca fiecare dintre „fericirile” pe care le proclama Isus Cristos il descriu pe Mantuitorul. In masura in care ne asemanam cu el ii devenim placuti lui Dumnezeu si vom „mosteni imparatia cerurilor”.
    Suferinta este un cuvant care creeaza repulsie. A separa suferinta de iubire este pagubos.
    Trebuie sa avem grija ca suferinta sa nu iasa in afara contextului caritatii, caci devine un rau.

    P.S.:si un „like” lui Marius!

  5. Razvan spune:

    Un articol atat de bogat in continutul temei , incat 2000 de ani de crestinism nu au fost suficienti pentru epuizarea temei. Fericirile care in titlu atrag atat de mult, si incita imaginatia, odata cu parcurgerea lor trezesc atat raspunsuri, cat mai ales intrebari. Oare eu am asimilat vreuna dintre ele, oare am curajul de a le considera fericiri in propria mea viata, oare imi pot face examenul de constiinta lundu-le pe ele ca etalon?
    Intrebari si raspunsuri, si alte intrebari se ivesc in mintea si sufletul meu de fiecare data cand tema lor este abordata. Ce teama imi este de fiecare data sa nu cad in capacana de a le considera doar un premiu de consolare, undeva intr-o stare care nu va mai cunoaste timpul si efectele lui, ca ele sa devina ideologie si nu urme pe care sa calc, asumandu-mi cu realism conditia ca talpa mea e infinit mai mica decat talpa Celui care le-a imprimat, caci nu poate fi slujitorul mai mare ca stapanul.Fericirile imi par a fi acele suvoaie care se vor varsa in fluviul numit Fericire, dar pana acolo va trebui sa infrunt acesta delta a incertitudinilor. Sunt sigur ca Dumnezeu ma iubeste desi nu totdeauna simt sau constientizez acest adevar.
    Un articol corect, respectul meu pentru efeortul depus.

  6. Magdalena (Mimi) spune:

    Dumnezeu cu siguranta ne iubeste.Si fiecaruia da cite o incercare,fie ia grea sau usoara.Noi trebuie sa trecem peste toate incercarile cu ajutorul dumnezeu.Iubirea si suferinta fac parte din viata fiecarui om, cu toate ca nu o arata.

  7. Marius Oanta spune:

    @ multumesc Parinte Maricel, sunt constient ca doar Cristos implineste fericirile in mod perfect!
    @ Razvan, cred ca ar trebui sa te apuci de scris ca o faci foarte bine si esti si teolog, stii ca ai o datorie sa ii inveti si pe altii si asa a devenit si Toma de Aquino sfant!…
    @Mimi, iti multumesc si sa stii ca te apreciez, si stii lucrul acesta foarte bine.

  8. Kiana spune:

    Could you write about Physcis so I can pass Science class?

Adaugă un comentariu

Poţi folosi aceste tag-uri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>