Postat pe 7 septembrie 2010 în Articole

Despre naşterea Sfintei Fecioare Maria, Noul Testament nu ne vorbeşte deloc  pentru că accentul cade pe activitatea şi viaţa lui Cristos. Asta nu înseamnă că Maria este mai puţin importantă. Acţiunea ei se manifestă din plin, tocmai pentru că ea este mama lui Cristos. În lipsa surselor neo-testamentare, scrierile apocrife tratează în treacăt această problemă şi plasează naşterea Sfintei Fecioare în Galileea (deşi locul naşterii este disputat), din părinţii Ioachim şi Ana. Desigur, Evanghelia Apocrifă a lui Iacob nu este o sursă istorică canonică, şi pentru că este scrisă în preajma anilor 150 după Cristos, dar ea este singura sursă care umple golul pricinuit de penuria de izvoare istorice. Mergând pe firul epic, constatăm că Ioachim şi Ana, părinţii Sfintei Fecioare, nu au avut copii până la o vârstă înaintată. Dumnezeu însă le-a ascultat rugăciunea, şi lor care nu puteau face copii, le-a îndeplinit cererea (vezi spre exemplu: Scrierile apocrife, Începutul Protoevangheliei lui Iacob). Naşterea Sfintei Fecioare Maria este sărbătorită în toate bisericile creştine în data de 8 septembrie, la exact nouă luni de la celebrarea Neprihănitei Zămisliri a Sfintei Fecioare Maria. Pentru că această sărbătoare cade în preajma Adormirii Maicii Domnului, ea nu mai este sărbătorită cu fastul cu care era sărbătorită în trecut. Pentru că am vorbit de trecut, trebuie să amintim că:  pentru prima dată această sărbătoare a fost introdusă în Biserica orientală în sec. VI, urmând ca în Biserica occidentală să fie introdusă de Sfântul Papă Sergiu I (probabil, dec. 687 – sept. 701); chiar dacă în fapt nu existase sciziunea din sânul Bisericii. În 1245, în timpul celei de-a treia sesiuni a Conciliului I de la Lyon, Papa Inocenţiu al IV-a a instituit în întreaga Biserică o novenă dedicată Naşterii Sfintei Fecioare Maria. Astăzi, această novenă nu mai există în forma care a fost creată în timpul Conciliului I de la Lyon. Cu toate acestea, în afară de Cristos, doar Maria şi Ioan Botezătorul se bucură de celebrarea într-un cadru festiv nu numai a morţii, dar şi a naşterii lor.

Cu prilejul Naşterii Sfintei Fecioare Maria, în omilia sa, Sfântul Andrei, episcop de Creta, spunea: “Sărbătorirea de astăzi cinsteşte naşterea Maicii Domnului, dar însemnătatea şi scopul acestui eveniment decurge din întruparea Cuvântului dumnezeiesc. De fapt, Maria se naşte, este alăptată şi creşte pentru a fi Mama Regelui nemuritor al veacurilor, Mama lui Dumnezeu. Tot pentru acest motiv, Biserica sărbătoreşte şi ziua venirii în lume a Mariei – aşa cum face numai pentru Ioan Botezătorul, şi, natural, pentru Cristos -, spre deosebire de ceilalţi sfinţi, pe care-i sărbătoreşte de ziua „naşterii pentru cer” (Vieţile Sfinţilor, Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice, Bucureşti, 1992, vol. II, pag.125). În anul 1953, în sărbătoarea Naşterii Sfintei Fecioare Maria, Sfântul Părinte Pius XII a proclamat anul 1954 An Marian. Manifestarea a avut loc cu prilejul sărbătoririi centenarului definirii dogmei Neprihănitei Zămisliri. Cu această ocazie, Sfântul Părinte Pius XII a transmis prin intermediul Enciclicei “Fulgens Corona”, următorul mesaj: “Această devoţiune nu stă doar în cuvinte, nu trebuie să fie făcută  în monede contrafăcute de religie sau prin afecţiuni tranzitorii ale unui moment, dar ca să fie ceva sincer, adevărat şi eficace, este necesar ca fiecare dintre noi, în funcţie de starea lui de viaţă, ar trebui să profite de aceasta pentru dobândirea de virtuţi. Comemorarea misterului Preasfintei Fecioare, concepută imaculată, imună şi fără pata păcatului strămoşesc, ar trebui, în primul rând, să ne îndemne să trăim în nevinovăţie şi integritatea vieţii  care fuge şi urăşte chiar şi cea mai mică pată de păcat” (Pius XII, Enciclica Fulgens Corona, 1953, 23). Mesajul Suveranului Pontif este foarte sugestiv, el oglindeşte întreaga esenţă în cuvinte simple şi fără o rigoare nefolositoare. Construcţia frazei este la rândul ei simplă şi deloc exhaustivă, concentrând în rândurile Enciclicei, enunţate mai sus, toate lucrurile revelate Bisericii în decursul timpului.

Naşterea Sfintei Fecioare Maria reprezintă, fără doar şi poate, un moment important în istoria mântuirii. Fără Maria, probabil că mântuirea ar fi avut loc dacă Dumnezeu ar fi dorit acest lucru, iar Fiul Omului s-ar fi întrupat în altă femeie. Numai că acestea sunt doar supoziţii ce îmbracă formele unei retorici umane, Dumnezeu a ales-o pe Maria, i-a oferit un rol şi a făcut-o să rodească, ceea ce face ca noi să avem un motiv în plus să o sărbătorim astăzi. Sărbătoarea este cu atât mai importantă cu cât, Maria rămâne model de curăţie şi de ascultare a Cuvântului lui Dumnezeu care potenţează un om şi îi oferă o demnitate înaltă. Dincolo de lucrurile vizibile stă voinţa Creatorului, o voinţă care se materializează prin naşterea Fiului Său din trupul unei mame caste. Maria a fost aleasă de Creatorul însuşi, care a stabilit ca Maria să-L poarte pe Cristos în pântecele ei, încă înainte de întemeierea lumii.

Marius Oanţă

Picture 029_resize

19 comentarii la “Naşterea Sfintei Fecioare Maria”

Pentru a schimba imaginea de la avatar, accesează site-ul gravatar.com.
  1. Pr. Ionel Pojum spune:

    Mulţumim, Marius, pentru articolul frumos şi documentat, care ne poate fi de mare ajutor în pregătirea noastră pentru sărbătoarea naşterii Mamei noastre cereşti!

    • Corina spune:

      Ma simt onorata ca ati apreciat gandurile mele si va multumesc pe aceasta cale ca le-ati amintit in timpul liturghiei celebrate la biserica Baratia

  2. Marius Oanta spune:

    Va multumesc parinte pentru gandurile bune, sper sa fie interesant articolul si captivant!…

  3. jonny spune:

    Fara cuvinte…!!!

  4. Razvan spune:

    Un articol bine articulat si documentat. De fapt ne-ai obisnuit cu articole de calitate, iar acest lucru arata ca ceea ce faci faci cu adrevarat din suflet.

  5. Pr. Maricel spune:

    Este un obicei bun pe care trebuie sa nu-l pierzi. Articolul este placut si inteligibil chiar daca istoria si teologia sunt domenii nu tocmai usor accesibile. Speram sa le foloseasca multora.

    • Marius Oanta spune:

      Parinte, si eu sper sa le foloseasca cat mai multor persoane, oricum nu cred ca am folosit cuvinte pretentioase sau o constructie foarte grea, cred ca este foarte accesibil tuturor, sper sa nu gresesc!…

  6. Corina spune:

    Cred ca pentru fiecare dintre noi, Nasterea Fecioarei Maria reprezinta nasterea inocentei si a puritatii. Ii multumim Mariei ca L-a purtat in pantece pe Isus si o rugam sa aibe grija de noi asa cum a avut de Fiul sau.
    Felicitari pentru articol Marius, este intr-adevar captivant!

  7. Leni M spune:

    Buna ziua.Am si eu o intrebare,daca ma poate ajuta cineva,cu un raspuns la intrebarea mea.vreau ca la anul sa ma casatoresc in biserica,ploblema e,ca eu sunt ortodoxa si logodnicul meu este catolic,si din cate am auzit,nu suntem primiti in biserica catolica pana nu imi schimb religia.Ce trebuie sa fac? Multumesc pentru raspuns.

    • pr. Ionel Pojum spune:

      Buna! Informatia este total gresita! Atat in Biserica Ortodoxa cat si in cea Catolica se pot oficia cununii mixte, adica fiecare parte isi poate pastra confesiunea religioasa.

  8. Mimi spune:

    Frumos articol.Nu am cuvinte,imi place.

  9. Gema spune:

    Trebuie sa-i multumim pentru ca este Mama noasta Cereasca, ca ne suporta asa cum suntem:pacatosi,rai…si nu trebuie sa ne amintim de Sfanta Feciaora doar atunci cand este ziua ei sau avem nevoie de ceva….Este un articol frumos!Felicitari!

  10. Irina Isacescu spune:

    Felicitari parohiei Sfanta Cruce! Parohul si comunitatea evoca intr-un mod atat de cristic turma si Pastorul care ii poarta de grija.
    In aceasta seara, la liturghia de hram de la biserica Baratia, am ascultat pentru prima data o predica a parintelui paroh Ionel Pojum. Mi-a placut foarte mult predica parintelui, poate a fost si inregistrata, mi-ar placea sa o mai ascult inca o data deoarece a fost ca o lectie deschisa despre Sfanta Fecioara Maria. De asemenea m-a impresionat ca a amintit de articolul scris de d-nul Marius Oanta si ca a incheiat predica citand-o pe Corina, care a postat mai sus acest comentariu-rugaciune: „Cred ca pentru fiecare dintre noi, Nasterea Fecioarei Maria reprezinta nasterea inocentei si a puritatii. Ii multumim Mariei ca L-a purtat in pantece pe Isus si o rugam sa aibe grija de noi asa cum a avut de Fiul sau” AMIN

  11. Cosmin spune:

    Imi place ca scrii cu pasiune bafta in continuare

    • Viorica spune:

      Multumim parinte pentru asa o predica frumoasa, intr-o sarbatoare si mai frumoasa,a Nasterii Sfintei Fecioare Maria!Multumim Bunului Dumnezeu si Mamei noastre Ceresti pentru ocrotire si ajutor,pentru harurile ce le primim in dar, asa cum si tu Marius ai primit acest Dar!Felicitari!

  12. iulian spune:

    Cand a amintit parintele Pojum la BARATIA ,la hram , banuiam ca articolul scris era opera ta nepoate.Frumos intr-adevar articolul.Sunt mandru de tine.Bafta in continuare

  13. Serafim spune:

    Am fost placut surprins, Marius, fiecare din noi trebuie,,sa ne oferim talantii ” astfel incat sa fim o Comunitate in Adevar si Speranta! Te astept la repetitii la cor…

Adaugă un comentariu

Poţi folosi aceste tag-uri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>