Postat pe 23 februarie 2003 în Predici

Cafarnaum, patria lui Petru, cu niste casute cu un singur nivel, in dosul unei coline, si deasupra terasa.Terasa se facea in ramuri, din paie si pamant.Prin urmare prea putin rezistenta.De aceea a avut loc si acea stratagema:bunii concetateni ai cu paraliticului s-au transformat in brancardieri si l-au transportat cu targa pe terasa casei unde era Isus.Apoi au facut o spartura in terasa si au coborat targa cu paraliticul intins deasupra ei.

Si acum iata cuvintele lui Isus, cuvinte surprinzatoare, pline de semnificatie.El spune : ” Iti sunt iertate pacatele „. Cu aceste cuvinte, evanghelistul Marcu adauga o dovada, un element nou pentru teza lui.Pentru ca Sf. Marcu si-a alcatuit evanghelia sub forma de teza, cu multa logica.Practic el dezvolta o singura idee pe care a enuntat-o imediat in primul verset, sciind : ” Evanghelia lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu „. Si tocmai aceasta vrea el sa demonstreze in cartea sa.

Sf. Marcu isi ia cititorul de mana, si-l conduce incetul cu incetul la descoperirea, cine este Isus.Si nu numai atat.Drept reflex al acestei descoperiri il calauzeste si la descoperirea cine este omul.Cine suntem noi.Si in sfarsit la descoperirea ca Dumnezeu este milostiv si-si realizeaza in lume, cu creaturile sale, planul sau de iubire.

In primul rand, Sf. Marcu ne conduce spre a descoperi cine este Isus.In primele pagini ale evangheliei sale ne-a insotit in sinagoga din cafarnaum, si ne-a explicat ca Isus isi are o doctrina care este numai a sa, pe care o expune nu in felul carturarilor, care sunt simplii invatatori, ci ca unul care are autoritat. Apoi ne-a condus la casa lui Petru, unde Isus face minuni; apoi ni-l descrie prin Galileea unde reda sanatatea unui lepros.In felul acesta apare clar ca Isus are puteri are puteri asupra naturii, si chiar si “duhurile necurate asculta de el ?.

Iar astazi, Sf. Marcu adauga un argument nou infavoarea tezei sale, ne explica faptul ca Isus are si puterea de a ierta pacatele.Unii carturari sunt prezenti aici, vad, asculta si declara sententios : ” Cine poate ierta pacatele, decat numai Dumnezeu ? ” Si concluzioneaza : ” Isus rosteste blasfemii „.

In schimb, Sf. Marcu ne conduce spre concluzia ca Isus este Fiul lui Dumnezeu.Sau cum a scris un copil la catehism : ” Prenumele lui Isus este Dumnezeu „.Este teza sfantului Marcu, demonstrata de faptele pe care le relateaza si pe care va continua sa o demonstraze pana la ultimul rand al evangheliei sale.

Insa Sf. Marcu, in aceste relatari, ne descopera nu numai cine este Isus, dar lasa sa intelegem si cine este omul.De fapt ni-l descrie pe Isus care se pleaca spre acel bolnav coborat pe acoperis, care este tintuit cu trupul din cauza paraliziei si este blocat in spirit de paralizia pacatului.De aici urmeaza fragilitatea fizica a omului, a oricarui om ca si creatura(fiecare om este amenintat de boala, de moarte) ; si fragilitatea sa morala(omul este prins in laturile pacatului).Ne vin in minte anumite proverbe populare, pline de intelepciune : ” Cade pana si calul care are patru picioare ” , ” Acolo unde sunt oameni, sunt si haine murdare „.

Iata-l asadar in evanghelia lui Marcu pe omul fara val, fara masca, cu incoerentele si falimentele sale.Falimente care constituie, ca s-o spunem cu paradoxul lui Pascal, „Toate acele mizerii care dovedesc maretia omului.Mizerii de mare domn, mizerii de rege detronat ” concluziona Pascal.

Si este adevarat : ” Situatia noastra actuala se exprima prin faptul ca apartinem unei specii ranite „(Lewis). Suntem inserati intr-un plan, frumos in intentiile lui Dumnezeu, dar care inca de la inceput a fost perturbat si compromis, si risca sa falimenteze.

In sfarsit, evanghelistul Marcu, dupa Isus si dupa om, ne reveleaza si fata lui Dumnezeu, milostivirea lui plina de grija.In toata relatarea lui, se intrevede ca in filigram ca Dumnezeu nu-si acorda pace in ceea ce priveste planul sau care ameninta cu falimentul, plan pe care desi respectand libertatea omului, intentioneaza sa-l duca la indeplinire cu orice pret.

Dumnezeu nu se lasa invins in fata pacatelor, dimpotriva sterge, il uita.Ofera o iertare eficace, o iertare care recreeaza, care schimba inima omului.Dumnezeu ii da o inima moua.In aceatsa privinta, vin spre elucidare cuvintele profetului din vechime, cuvinte pe care le-am auzit astazi in prima lectura : ” Nu va mai ganditi la ceea ce a fost mai inainte si nu va mai amintiti de cele trecute.Iata, eu fac o lume noua ; ea apare deja ; nu o vedeti ? „.In felul acesta, Dumnezeu vestea eliberarea poporului sau.

Si in felul acesta Dumnezeu elibereaza omul, iar omul isi recupereaza gustul pentru viata.S-a spus : ” Este omeneste sa pacatuiesti, diabolic sa persisti in pacat, crestineste este a le uri, dumnezeieste a le parasi „(Friedrich Loghau).Eliberarea pe care o aduce Dumnezeu omului este in primul rand o eliberare de rau, atat raul fizic, cat si cel moral ; dar si mai mult o eliberare pentru realizarea planului lui Dumnezeu, pentru venirea Imparatiei sale intre oameni.

In felul acesta trairea noastra umana trece prin milostivirea creatoare a Domnului, din acea zi indepartata la Cafarnaum, si isi are apogeul in pocainta omului.Sa ne-o amintim : ” Se poate intra in Imparatia lui Dumnezeu chiar si prin poarta neagra a pacatului „(Gionvanni Papini). Si sa ne-o amintim si mai bine : ” Iertarea nu schimba trecutul ci largeste viitorul „(Stanislav Boros).

Poate am auzit relatandu-ni-se invatatura unui vechi rabin al Israelului, care spunea : ” Fiecare dintre noi este legat de Dumnezeu cu un fir, atunci cand comitem pacatul, firul se rupe. Dar cand noi ne pocaim atunci Dumnezeu ii face un nod firului, care fir la randul sau prin si datorita nodului devine mai scurt ca inainte si ne apropie mai mult de el „.

A crede in Isus, ne-a explicat Sf. Marcu, inseamna a crede ca Isus este Fiul lui Dumnezeu, care iarta pacatul si restabileste acel plan al Imparatiei in care noi suntem fii si frati, iar Dumnezeu este Tatal tuturor.

Adaugă un comentariu

Poţi folosi aceste tag-uri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>